PENGAJARAN MAKRO
Rancangan Pengajaran Harian Menggunakan
Pendekatan Pembelajaran Masteri.
Mata pelajaran :Bahasa Malaysia
Tarikh : 10 Mac 2013
Masa : 60 minit
Tahun : 5 Bijaksana
Bilangan murid: 20 orang
Tema : Alam Bersih Hidup Sihat
Tajuk : Pencemaran alam
Hasil pembelajaran:
Fokus utama: 5.2- Aras 2 (i)
-
Membaca teks prosa dan puisi dengan sebutan
dan intonasi
yang betul dan lancar serta memahami
perkara yang
dibaca.
Fokus sampingan:
10.1-Aras 3 (i)
– Menghasilkan penulisan
prosa secara terancang, tertib dan
kemas dengan menggunakan
bahasa yang tepat, indah dan
menarik.
Objektif:
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid akan
dapat:-
1- Membaca bahan sastera
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2- Menyatakan maklumat
penting dalam bahan yang dibaca dengan tepat.
3- Menghasilkan penulisan
dengan menggunakan pengolahan isi yang tepat dan menarik.
Sistem bahasa:
Tatabahasa: sintaksis-
susunan ayat Sebutan dan intonasi
PengisianKurikulum:
Ilmu – Pendidikan sivik
Nilai – Kepatuhaan,
Kerjasama, Berdikari
Teknik – Perbincangan
kumpulan, bacaan mekanis,
Kemahiran berfikir –
menjana idea
Pembelajaran
Kontruktivisme – Bina pemahaman dan
pengetahuanberdasarkan pengetahuan sedia ada
Bahan bantu mengajar :
Kotak hikmat, teks
pantun, lembaran kerja, petikan KBKK, kertas sebak,
pen marker
Pengetahuan sedia ada:
Murid pernah mendengar atau membaca teks prosa dan puisi
menerusi media cetak atau elektronik. Alam semulajadi sesuatu
yang rapat dengan murid-murid.
Langkah/
Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
1-
Kad-kad
perkataan
yang
mengandungi
kata
kunci-kata
kunci.
i- Pembakaran
terbuka
ii-
Pembuangan sisa
toksid
ke dalam
sungai
iii-Bukit
diratakan
iv-Penerokaan
hutan
tanpa
kawalan
v- Pelepasan
asap
tanpa
kawalan
|
Aktiviti Guru
1- Guru mengarahkan beberapa orang murid membuat cabutan
kad-kad yang pengandungi kata-kata kunci.
2- Guru dan murid membacakan apa yang tertulis pada kad.
3- Guru bersoaljawab dengan murid tentang perkara yang
disampaikan yang terdapat pada kad-kad kata kunci.
4- Guru mengaitkannya dengan tajuk pelajaran.
Aktiviti murid
1- Murid membuat cabutan kad-kad kata
kunci.
2- Bersama guru membacakan kad-kad kata
kunci.
3- Bersoaljawab bersama guru.
4- Mengaitkannya dengan tajuk pelajaran.
|
BBM – Kotak
hikmat , kad-kad yang mengandungi kata kunci
Nilai : Menghargai
KBT:
1) Sivik, kinestetik
2) Kemahiran teknologi maklumat
|
Langkah
1
(
10Minit)
|
Kemahiran
membaca petikan puisi (Pantun), “ Pantun Sayangi Alam” mengikut sebutan dan
intonasi yang betul.
|
Aktiviti guru
1- Membaca pantun mengikut intonasi, sebutan dan gaya yang
betul.
2- Menyuruh murid membaca pantun mengikut sebutan, bahasa,
intonasi dan gaya yang sesuai secara individu / rawak.
3- Guru membimbing dan memperbetulkan
kesilapan,
Aktiviti murid.
1- Mendengar pantun yang dibaca oleh
guru
2- Murid meneliti pantun yang ingin
diajar oleh guru.
3- Beberapa orang murid terpilih akan
membaca pantun mengikut sebutan, intonasi dan gaya yang sesuai.
|
BBM: Teks
pantun
Teknik:
Bacaan mekanis
Nilai :
Menghargai
KBT :
Kecerdasan pelbagai, verbal-linguistik.Intrapersonal
|
Langkah 2
( 15Minit)
|
Perbincangan
kumpulan. Mengenalpasti maklumat penting yang terdapat dalam petikan pantun
|
Aktiviti guru
1- Guru mengarahkan murid-murid mencari maklumat
penting yang terdapat dalam setiap rangkap pantun.
2- Guru mengedarkan kertas sebak dan pen
maker kepada setiap kumpulan.
3- Guru meminta setiap kumpulan menulis maklumat perting yang
terdapat dalam petikan pantun tersebut.
4- Mengarahkan setiap kumpulan
membentangkan hasilan kumpulan masing-masing.
Aktiviti murid
1- Dalam kumpulan, murid berbincang untuk mencari maklumat
penting yang terdapat dalam setiap rangkap pantun.
2- Wakil setiap kumpulan membentangkan hasilan kumpulan
masing- masing.
|
BBM: Kertas
sebak,
pen
Maker
Nilai: Bekerjasama
Teknik; Perbincangan
Kumpulan
KBT: 1- Kemahiran berfikir.
Kemahiran belajar
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Kemahiran
berfikir kreatif dan kritis.
|
Aktiviti guru
1- Dalam kumpulan yang yang sama, satu lembaran kertas
yang mengandungi soalan KBKK akan diedarkan oleh guru.
2- Meminta murid berbincang dan
melakukan pembentangan.
Aktiviti murid
1- Berbincang soalan KBKK yang diberi.
2- Melakukan pembentangan.
|
BBM:
Lembaran
kertas
KBKK
Nilai : Menghargai
Teknik: Perbincangan
KBT: 1- Kemahiran
Berfikir
(
Menjana
idea)
3- Kemahiran belajar cara belajar
|
Langkah 4
(15 Minit )
|
Penghasilan
karangan tidak berformat. Karangan jenis tindakan.
|
Aktiviti guru
1- Guru mengutarakan tajuk karangan
jenis tindakan.
2- Guru meminta setiap murid menghasilkan rangka karangan
sambil dipantau oleh guru.
3- Guru meminta setiap murid menghasilkan karangan jenis
tindakan berdasarkan rangka karangan yang telah dibuat dengan pemantauan
guru.
Aktiviti murid
1- Murid menghasilkan rangka karangan
yang telah diberi oleh guru.
2- Menghasilkan karangan berdasarkan
rangka karangan yang telah dibuat.
|
BBM: Buku
penulisan
Nilai :
Menghargai
KBT:
1- Pembelajaran konstruktivisme
|
Penutup
( 3 Minit)
|
Rumusan pengajaran.
Rumusan kognitif dan social
|
Aktiviti guru
1- Bersoaljawab dengan murid mengenai apa yang diperolehi
sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran.
2- Merumuskan apa yang diperolehi sepanjang
berlansungnya proses pengajaran dan pembelajaran.
Aktiviti murid
1- Bersoaljawab dengan guru mengenai apa yang diperolehi
sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran.
2- Mendengar rumusan yang dibuat oleh
guru
|
BBM: Radio dan CD
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan